שביל ישראל ב"דרך הערבה" – כל המידע

שביל ישראל ב"דרך הערבהEilat Desert Trail

ברוכים הבאים לשביל הרי אילת לחוף הים האדום. שביל הליכה מדברי ייחודי המשלב את נופי הרי אילת, הערבה, בקעת תמנע ומפרץ אילת, יחד עם צמחייה מדברית ותרבות אדם עתיקה ומגוונת. השביל בן שישה ימי הליכה, בנוי במקטעי הליכה יומיים המאפשרים לסיים את יום הטיול בחניון לינה מוסדר או לבצע הקפצה אל בתי הארחה וחאנים הסמוכים לשביל.

הליכה בנופי מדבר קדומים מאפשרת לנו חיבור אל נפלאות הטבע. התבוננות לאורך שביל הטיול EDT (Eilat Desert Trail) תספר לנו את סיפורו של המדבר: היווצרותם של ההרים ומגוון הצבעים הרב בסלע, יכולות ההישרדות המיוחדים של הצמחים ובעלי החיים ותנאי הקיום הקשים של האדם במדבר הרי אילת והערבה לאורך דורות.

הטיול בשבילי EDT מומלץ להליכה מצפון לדרום, לאור התוואי הטופוגרפי בו נוח יותר ללכת דרומה ובמחשבה כי חופי מפרץ אילת ישמשו נופש ומנוחה מושלמים לסיום השביל/

מנהלות:

הטיול בשביל המדברי מוגדר למיטיבי לכת, ההליכה ממושכת ובכל יום עובר המטייל כ-20 ק"מ לערך. יש להצטייד במזון ובמים מספקים לטיול. בנקודות ההתחלה יש ברזי מים (למעט חניון באר מילחן). כמות מים מומלצת הינה 5 ליטרים ליום לאדם. חשוב להקפיד על נעלי הליכה נוחות וגבוהות, כובע רחב שולים, קרם הגנה ומקלות הליכה. השביל מסומן בסימון שבילים של "שביל ישראל" (לבן – כחול – כתום), אליו מצטרפים סימוני שבילים נוספים בהתאם למסלולי ההליכה. כל ימי ההליכה בשביל המדברי עוקבים אחרי סימוני שביל ישראל, המסומנים על גבי סלעים. למעט, חצי היום הראשון של הטיול העוקב אחרי סימוני "שביל ישראל לאופנים". הסימון מורה על כיוון ההליכה בהתאם למבט ההולך בשביל. בדוגמאות המופיעות כאן, צריך המטייל להמשיך ישר בשביל. ללנים בחניוני הלילה, כדאי לסחוב שק שינה, אוהל אינו חובה.

אנשי התיירות בערבה מספקים שירותי הקפצה מהחאנים וחדרי האירוח הקיבוצי (בתשלום), מטמינים מים בחניני הלילה, ומספקים מזון או כל ציוד נוסף הדרוש.

מצורפת רשימת ספקי השירות:

נאות סמדר – מומלץ לישון ערב קודם בחדרי האירוח ולהצטייד במים ואוכל למקטע מספר 1 – מנאות סמדר לשחרות

חניון נוודים – חניון לילה מסודר המספק שירותי לינה, ארוחות, הטמנת מים בחניונים וליווי של מורה דרך. מומלץ להעזר עם צוות החניון לגבי מקטע מספר 2 – משחרות לבאר מלחן

אליפז חופש וחוויה ערבה – חדרי אירוח סמוכים לשביל ישראל, שירותי הוראת דרך, הקפצות והטמנת מים. בסיום מקטע מספר 3 – מבאר מלחן לפארק תמנע ניתן ללון באתר הקמפינג או בחדרי האירוח בפארק תמנע או לבקש הקפצה מאליפז וללון בחדר אירוח קיבוצי.

פארק תמנע – מהפארקים היפים בעולם, למעלה מ-25 מסלולי טיול ברגל, ברכב או באופניים. חניון הלילה בפארק ממוקם בסמוך לאגם נחושתן ובו מקלחות, שירותים, תאורה וחיבור לחשמל. במתחם ישנה מסעדה. ניתן לשדרג את רמת הלינה ל"ווילה קאמפ" – אוהל לינה גבוה ובו ארבע מיטות או לינה בחדרים מאובזרים ונעימים. את מקטע מספר 4 –  מאגם נחושתן לחניון שחורת נתחיל עם שחר.

אירוח אילות – אחרי שסיימנו את מקטע מס' 6 – מהר יהורם למפרץ אילת, מומלץ לתפוס שלווה באווירה כפרית בקיבוץ אילות, כפר נופש הממוקם  כ-3 ק:מ מאילת, לבלות בחדרים נעימים ומאובזרים וליהנת מארוחות עשירות במסעדת "כפות תמרים".

הגעה לתחילת השביל:

ההתחלה בפונדק נאות סמדר (צומת שיזפון) בצומת הכבישים 12/40, כשעה נסיעה מאילת, כמחצית השעה נסיעה מיטבתה.

הגעה בתחבורה ציבורית:

הגעה אל המקום אפשרית בקו תחבורה ציבורית 392 היוצא מהתחנה המרכזית באילת ועובר גם בנמל התעופה עובדה, בסמוך לטרמינל. תדירות הקו 6-7 פעמים ביום בימי א-ה, פעם אחת ביום ו, אין שירות בשבת.

קישור לאתר אגד

ללוחות זמנים מומלץ לעשות שימוש באפליקציית moovit או בgoogle maps.

כמו כן, ניתן להגיע במונית, כדאי לקבל הצעת מחיר מראש.

הגעה ברכב פרטי:

הגעה מצפון: נסיעה ממצפה רמון דרומה לאורך כביש 40 עד לצומת שיזפון (כשעה נסיעה).

הגעה מדרום: נסיעה מאילת צפונה לאורך כביש 90, בצומת קטורה יש לפנות שמאלה (מערבה) לכביש 40 עד לצומת שזפון (45 דקות נסיעה מאילת).

יש להזין באפליקציות הניווט צומת שיזפון

הוראות הגעה ברכב לצומת שזפון בgoogle maps

הוראות הגעה ברכב לצומת שזפון בwaze

נקודת התחלת המסלול:

פונדק נאות סמדר מציע מגוון עשיר של מזון ומשקאות בקפה מסעדה אורגנית צמחונית, נעים ומזמין בלב מדבר. המקום מגיש את מוצריו הגדלים ומיוצרים בקיבוץ ובהם יוגורטים, גלידות, גבינות ויינות תוצרת אורגנית מקומית איכותית. למידע נוסף

ניתן להצטייד במזון בסופרמרקטים באילת או לבקש מנותני השירות להקפיץ עבורכם צרכים טריים בכל אחד מימי הטיול.

במקום שירותים ומים וזו נקודת התחלה נוחה ומזמינה להיכנס בצורה הדרגתית אל חווית 

כמות המים המומלצת לכל מקטע היא  ליטרים לאדם. אפשר לסחוב עמכם ביום הראשון או לבקש מנותני השירות להקפיץ או להטמין עבורכם בחניוני הלילה.

מקטע מספר 1 – מנאות סמדר לשחרות

מקטע מספר 2 – משחרות לבאר מלחן (שער הכניסה לפארק תמנע)

מקטע מספר 3 – מבאר מלחן לאגם נחושתן בפארק תמנע

מקטע מספר 4 – מאגם נחושתן לנחל שחורת

מקטע מספר 5 –  מנחל שחורת לחניון הר יהורם

מקטע מספר 6 – מחניון הר יהורם לפרץ אילת

נשמח לקבל משוב לסיפור הדרך ולשביל, סימונים חסרים, טעויות בשלטים וכדומה.

חוויות, תמונות וסרטונים מהשביל, נשמח שיפורסמו בתיוג #EilatDesertTrail

כתיבה: יוני שטרן

צילום: גיל חובב